Riedel, the wine glass company

Riedel is een Oostenrijkse topmerk voor wijnglazen en decanteerders. Veel wijn boeren verkiezen dit merk voor hun proefsessies. Dat zegt genoeg...

Riedel stemt het ontwerp van de glazen af op de kwaliteiten van de wijn. Het maximaliseert zo het aroma, de smaak, de textuur en de afdronk van de wijn. Recent heeft Riedel ook meerdere glazen voor sterke drank en cocktails geïntroduceerd.

In nauw partnership met Riedel adviseert en levert Demuynck-Verrax aan Belgische horeca-ondernemers. Neem nu contact op voor meer informatie of een offerte op maat.

Riedel’s wijnglazen zijn als luidsprekers

19/11/2019
Voortaan biedt Demuynck-Verrax het merk Riedel aan: een mooie aanvulling op het reeds uitgebreide productgamma. Riedel als topmerk voor wijnglazen hoeven we je waarschijnlijk niet voor te stellen. Het is wel altijd interessant om het verhaal achter het succes te leren kennen.

In een recent interview met Wine Spectator, het wereldvermaarde Amerikaanse lifestylemagazine over wijn, vertelt Georg Riedel over zijn passie voor wijnen. Georg Riedel is behoort al tot de 10de generatie van glasblazers die zich bekwaamd heeft in het ontwerpen en maken van wijnglazen en karaffen. Het is vooral de vader van Georg die als visionair specifieke glazen ontwikkelde voor specifieke wijnen, uit het grootste respect voor de wijn en de ambacht.

Topglazen


Het Oostenrijkse Riedel staat inmiddels synoniem voor wijnglazen van de hoogste kwaliteit. Momenteel heeft het bedrijf 3 fabrieken: 1 voor handgeblazen glaswerk, en 2 voor machinaal gemaakte glazen. En het verkoopt in meer dan 125 landen. Voor België wordt sedert 2019 met Demuynck-Verrax samengewerkt als invoerder voor horeca.

Image titleDe volgende generatie Riedel heeft inmiddels de touwtjes in handen: Maximilian Riedel is nu CEO en zijn zus treedt op als adviseur vanuit haar achtergrond als advocaat. Al heeft vader Georg nog een stevige vinger in de pap: samen met zijn zoon ontwikkelt hij nieuwe collecties van glazen.

Ambassadeurs


Omdat het concept, waarbij het ontwerp van de wijnglazen afgestemd wordt op het smakenpalet van een wijn, baanbrekend was, heeft Riedel doorheen de jaren veel geïnvesteerd in haar ‘ambassadeurs’. Dit zijn geschoolde sommeliers die potentiële klanten proefondervindelijk laten ervaren wat de impact is van ‘het perfecte glas bij de gepaste wijn’.

In de beginjaren ging Georg Riedel zelf naar restaurants, met zijn eigen tas vol wijnglazen. Hij bestelde wijn en vroeg om ze in zijn eigen glazen uit te schenken, om er zo meer van te kunnen genieten. Geprikkeld door dit vertoon wilden restauranteigenaars wel weten of de smaak zo inderdaad versterkt kon worden. Ook wijnboeren, zoals de Californische Robert Mondavi, gingen overstag en beslisten om enkel nog Riedel-wijnglazen in hun degustatielokalen beschikbaar te stellen.

Image title“Wijn kunnen we niet beter maken,” vertelde Georg Riedel, “maar we kunnen het genot ervan wel verbeteren. Het glas is als een luidspreker voor een wijn.” Een topwijn verdient een topglas.
Laden
Laden